012221 Eddy Boom _14804 klein
Eddy Boom
27 apr 2020

Hoe meer je gaat begrijpen, hoe minder je word begrepen.

Beste lezer van deze afleidende blog. Ik heb minder goed nieuws voor je… Bijna niemand snapt iets van wat je dagelijks communiceert.

Meer dan 97% van de mensen in jouw leven verstaat iets anders dan wat je zegt. Althans, dat blijkt uit een onderzoek rondom een kerstliedje. En aangezien het jaarlijks Sinterkerst is, leg ik deze schrijnende statistiek aan je uit door middel van het liedje Jingle Bells.

Stel… jij staat op een zeepkistje. Links van je staat een kerstboom, en rechts een levensgrote speculaaspop, en tegenover je staan zo’n 1000 mensen. Wat is je opdracht? Klap of tap het ritme van Jingle Bells. De mensen in de zaal mogen bedenken welk liedje jij tapt.

En wat blijkt? Jij zelf denkt dat 50% het liedje wel zal raden. Het is immers een bekend nummer. Maar hoe zit het echt? Slechts 2,5% van je toehoorders raad het juiste liedje. Oef!

Het moraal van dit schrijnende Sinterkerst verhaal… Waarom zit jij er zover naast met je statistiek? En waarom zitten zij er zo vaak naast met welk liedje jij klapt?

Omdat jij het liedje niet alleen klapt, maar ook in je hoofd hoort. Dit terwijl zij enkel jouw erbarmelijke getap en geklap horen.

En dat, beste toehoorder van deze afleidende blog, maakt inzichtelijk wat het belang is van kraakheldere communicatie.

Want jij als professional weet altijd veel meer dan je toehoorder. Jij hebt dingen gehoord die zij niet horen. En hoe specialistischer jij wordt, hoe groter de kloof wordt tussen jou en je doelgroep. Want stel dat het niet om Jingle Bells ging maar om een klassiek stuk van Mahler!?

Hoe meer jij zelf gaat begrijpen, hoe minder vaak je wordt begrepen. Spreek daarom duidelijke Taal, want die – beste kerstkinderen – spreken we Allemaal!

Toedeledoki,
Eddy

Wie zichtbaar wordt zal gezien worden. Wie kiest zal gekozen worden.

Er zijn maar twee redenen waarom iemand iets bij je zou willen kopen. 1. Omdat ze weten dat je bestaat 2. Omdat ze je vertrouwen Hoe weten ...
Lees verder

Waar jij weg van wilt, ben ik weg van.

Ik heb goed en slecht nieuws voor je. Het goede nieuws is dat je een droomleven leidt. Het slechte nieuws is dat jij niet degene bent met ...
Lees verder

Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?

Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:

• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde

Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?

Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:

• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde