Wie uit de kruimelmarkt wil komen heeft meer nodig dan warme broodjes.

Eddy Boom
01 aug 2020

Tot 120 jaar geleden was iedereen eigen baas. Je was bijvoorbeeld bakker en je was 100% verantwoordelijk voor:

• Je brood (je vakmanschap & specialisme)
• Je geld (winst & vrije tijd)
• Je relevantie (innovatie & industrialisatie)

Ook als je boer, slager of dokter was dan was je ondernemer. Grote bedrijven bestonden nog niet. Laat staan dat je in loondienst kon gaan en je alleen maar je kerntaak uit kon voeren voor een geslaagd bestaan.

Als we naar de geschiedenis van de mensheid kijken dan is het dus helemaal zo gek nog niet dat jij voor ondernemerschap gekozen hebt.

En toch is er een wezenlijk verschil tussen toen en nu.

1. Vroeger werd je bedrijf je opgelegd. Je vader was bakker en dus werd jij het. We werden goed in wat we deden omdat we ons hele leven niks anders deden. En daarmee was de kans klein dat je een manus van alles en een meester van niets werd.

2. Vroeger had ieder dorp 1 bakker. Brood verkopen was broodnodig. En je had nauwelijks concurrentie van 5 andere bakkers in diezelfde straat. En daarmee was de kans klein dat je ten onder ging aan klantgebrek doordat al die broodliefhebbers bij de buren van Ecoplaza, Van Vessem of Markt met een Q naarbinnen gingen.

Daardoor hebben we als kleine ondernemer een flinke uitdaging. Want de meeste van ons verkopen geen dienst meer die ‘broodnodig’ is maar ‘nice to have’. En de meeste van ons waaronder coaches en fotografen hebben meer concurrenten dan klanten.

Dus hoe houd je jezelf staande?

1. Door de beste broden te bakken. En die krijg je door de meeste broden te bakken.
2. Door bewust te zijn waarom klanten het brood bij jou kopen. Zo kopen mensen bij Hema geen brood, maar eigenlijk gezelligheid. En bij Markt met een Q kopen ze geen brood maar gezondheid.

Dus wil jij uit de kruimelmarkt komen? En voorkomen dat je er niks van bakt? Bak dan de meeste broodjes en verkoop meer dan je brood alleen.

Wil je dat het bij jou ook voor de bakker gaat? Bevrijd dan je verhaal met mijn gratis boek hieronder!

Ben je authentiek? Dan ben je zeker niet uniek!

Wat is ware authenticiteit? En waarom is het zo eng of zo moeilijk om dat verhaal te vertellen? Echt authentiek ben je wanneer je door het bos ...
Lees verder

Looking for likes, is for lookalikes.

Hoeveel likes heeft deze blog? Misschien was het je al opgevallen, maar vanaf heden kun je niet meer zien hoeveel likes iemand heeft onder zijn bericht op ...
Lees verder
boek-eddy-boom

ENKELE ZINNEN OVER DUBBELZINNIGHEID

Kan jij zinnen maken waar je klant geen woorden voor heeft? Met dit gratis ebook krijg je meer zin in je business, en meer business door je zin! Bekijk dit boekje van de binnenkant, om te ontdekken hoe je jouw boekje te buiten kunt gaan. Of toch geen zin? Nee? Dan maak je maar een zin!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.