Waarom de slechtste concurrent het beste verkoopt.
Het grootste geheim achter het succes van McDonald’s? Wellicht niet de kwaliteit van de hamburgers. Want er zijn tal van burgers met een rijker smakenpalet dan die eenvoudige cheeseburger. Daargelaten dat de voedingswaarde van zo’n euroknaller waarschijnlijk lager ligt dan vele andere aanbieders.
Dus wat maakt dat zo’n matige burger de best verkochte burger is onder de burgers?
Positie. Letterlijk in dit geval. Want daar waar de meeste mensen komen – op dat toeristische plein – zit een McDonald’s. Daar waar de mensen honger krijgen – onderweg naar huis bij Breukelen – zit een McDonald’s. En waar zitten de concurrenten? Dieper in de stad. Verder van de Eiffeltoren of vlak naast die andere fastfoodketen. Waardoor mensen moeten kiezen, en de ketens de helft van hun klanten aan de ander verliezen.
Goed positioneren heeft vaak meer invloed op je winst dan de kwaliteit van je product of dienst. Natuurlijk speelt kwaliteit ook een rol. Als jouw burgers vele malen beter zijn dan je grootste concurrent, dan kom je een eind.
Maar als jouw positie te ver weg licht van het probleem van jouw klant, hun dagelijkse gedrag of op kilometers afstand van die slechtere concurrent, dan ben je af.
Dus heb jij die betere burger?
Claim dan die positie.
Dichtbij die burger.
Salud,
Eddy
Wie nu nog kiest voor de massa, eindigt met een lege kassa.
Als je alles wil veranderen, verander dan bijna niks.
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde