012221 Eddy Boom _14804 klein
Eddy Boom
27 apr 2020

Hoe meer je gaat begrijpen, hoe minder je word begrepen.

Beste lezer van deze afleidende blog. Ik heb minder goed nieuws voor je… Bijna niemand snapt iets van wat je dagelijks communiceert.

Meer dan 97% van de mensen in jouw leven verstaat iets anders dan wat je zegt. Althans, dat blijkt uit een onderzoek rondom een kerstliedje. En aangezien het jaarlijks Sinterkerst is, leg ik deze schrijnende statistiek aan je uit door middel van het liedje Jingle Bells.

Stel… jij staat op een zeepkistje. Links van je staat een kerstboom, en rechts een levensgrote speculaaspop, en tegenover je staan zo’n 1000 mensen. Wat is je opdracht? Klap of tap het ritme van Jingle Bells. De mensen in de zaal mogen bedenken welk liedje jij tapt.

En wat blijkt? Jij zelf denkt dat 50% het liedje wel zal raden. Het is immers een bekend nummer. Maar hoe zit het echt? Slechts 2,5% van je toehoorders raad het juiste liedje. Oef!

Het moraal van dit schrijnende Sinterkerst verhaal… Waarom zit jij er zover naast met je statistiek? En waarom zitten zij er zo vaak naast met welk liedje jij klapt?

Omdat jij het liedje niet alleen klapt, maar ook in je hoofd hoort. Dit terwijl zij enkel jouw erbarmelijke getap en geklap horen.

En dat, beste toehoorder van deze afleidende blog, maakt inzichtelijk wat het belang is van kraakheldere communicatie.

Want jij als professional weet altijd veel meer dan je toehoorder. Jij hebt dingen gehoord die zij niet horen. En hoe specialistischer jij wordt, hoe groter de kloof wordt tussen jou en je doelgroep. Want stel dat het niet om Jingle Bells ging maar om een klassiek stuk van Mahler!?

Hoe meer jij zelf gaat begrijpen, hoe minder vaak je wordt begrepen. Spreek daarom duidelijke Taal, want die – beste kerstkinderen – spreken we Allemaal!

Toedeledoki,
Eddy

Wie opgeeft, vindt zijn opgave.

Voor jaren was Siddharta op zoek naar zichzelf. Na dagen en nachten wandelen - zonder iets gevonden te hebben - ging Siddharta onder een boom zitten. De ...
Lees verder

Wie het schip ingaat, moet aan boord blijven.

Het moest de reis van hun leven worden. Een tocht van 20 dagen beginnend in Kaapstad, eindigend in Rio de Janeiro. Qua weer kon het nog net. ...
Lees verder

Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?

Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:

• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde

Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?

Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:

• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde