012221 Eddy Boom _14804 klein
Eddy Boom
22 feb 2021

Als je je etalage vol zet, dan loopt je winkel leeg.

Eelco de Boer riep mij op het podium. Want net als voor iedere pauze mocht ik slogans teruggeven aan de deelnemers op het seminar.

‘Als je je etalage vol zet, dan loopt je winkel leeg.’ Bedacht ik voor een vrouw met een concept store.

Een waarheid als een koe bedacht ik me later. En tevens een treffende metafoor voor succes in ondernemerschap.

1. Je etalage moet opmerkelijk zijn. De aandacht van een voorbijganger is kort. Jij moet er uit springen tussen alle andere etalages. Want als je niet opvalt dan ben je onzichtbaar.

2. Je etalage moet eenduidig zijn. Een rijke variatie aan producten in je etalage kost je geloofwaardigheid. Want niemand ziet jou als specialist als er allerlei soorten verschillende producten geëtaleerd worden.

3. Je etalage moet simpel zijn. Omdat simpel betrouwbaar is. En verwarren vaak verliezen is. Want ook als iemand voorbij je zaak loopt wil je dat hij je aan het einde van de straat nog onthouden heeft.

Dus durf te kiezen in je etalage. Want kiezen is gekozen worden. Op jouw website, Clubhouse bio of LinkedIn intro is jouw slogan je etalage. Ook daarin moet je opvallend, eenkennig en simpel zijn.

En dan een belangrijke nuance. Kiezen met welk ene ding je je etalage vult is belangrijker dan eenduidigheid in je winkel zelf.

Want eenmaal binnen is je klant letterlijk en figuurlijk warm. En wie het warm heeft koopt aan de kassa graag een verkoelende ice tea. Naast hetgeen hij natuurlijk in de etalage zag.

Kusjes,
Eddy

Als je weet wat je komt brengen, dan ga je het halen.

Ik doe een trui aan die ik niet heb gemaakt. Ik neem een hap die ik niet heb gekookt. Ik spreek een vriend die ik niet heb ...
Lees verder

Als je bijna geen bereik hebt, bereik je het meeste.

Het liefste zou je je stoutste droom met de hele wereld delen. Die blog die je wil beginnen. Dat bedrijf dat je wil aanmelden. Of dat boek ...
Lees verder