Ben je authentiek? Dan ben je zeker niet uniek!
Wat is ware authenticiteit? En waarom is het zo eng of zo moeilijk om dat verhaal te vertellen?
Echt authentiek ben je wanneer je door het bos wandelt. Naakt, hier en daar je behoefte doet en af en toe in je neus peutert. En dat geldt voor iedereen. Niet zo uniek dus. Althans, zo zou Seth Godin authenticiteit omschrijven.
Al het andere is geen authenticiteit. Het is een populair verhaal, en daarmee eerder een uiting van mooidoenerij.
Wat is dan wél die authenticiteit die we tot uiting willen brengen in onze onderneming? En hoe winnen we het vertrouwen van onze potentiële klanten?
Als mens voelen we wantrouwen voor alles dat onbekend is, maar ook voor alles dat snel verandert. Dingen die we wel vertrouwen zijn daarentegen bekend en onveranderlijk.
En daarmee gaat het in je ondernemersverhaal meer om consistentie dan om authenticiteit. Maar waar consistentie is ervaren we paradoxaal genoeg authenticiteit.
Consistentie is dat ene verhaal, dat je ook blijft vertellen als ik niet luister. Dat ene verhaal dat je ook vertelt aan je partner, als je klant er niet bij is. Het is dat ene verhaal dat je jezelf kunt vertellen voor de spiegel, zonder weg te kijken. Wanneer je alleen op je kamer bent.
En daar is moed voor nodig. De moed om bij dat ene verhaal te blijven. Ook als je eerst volgers weg ziet lopen. De moed om door te gaan, terwijl een nieuw en ander verhaal zo fris en fruitig voelt. De moed om dat ene verhaal te vertellen, dat zelfs afwijkt van je eigen emotie in dat ene moment.
Authenticiteit is dat ene verhaal waarvoor je gekozen hebt. Dat verhaal dat je blijft herhalen, als een kapotte grammafoonplaat.
Kiezen voor je verhaal begint met kiezen voor die eerste zin. Download mijn gratis ebook hieronder om die zin te maken.
Minder woorden, meer waarde.
Relevante content? Of emotioneel incontinent?
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde