Blog.

De leegte van armoede, en rijkdom…

Er zijn twee momenten in je leven waarop je je afvraagt wat het allemaal nog voor zin heeft.

• Als je omstandigheden erbarmelijk zijn. In honger, in oorlog, of wanneer je doodziek bent.
• Als je omstandigheden geweldig zijn. Je hebt die miljoenen. Die leuke partner. En je bent kerngezond.

Want op die momenten moet je je best doen om er het beste in te zien.
Moet je vaak moeite doen om te voelen dat het de moeite waard is.
En moet je er je zinnen op zetten om weer zingeving te ervaren.

Als ik om mij heen kijk, zie ik dat er de afgelopen tijd veel coaches, content creators en online ondernemers mee stoppen.

De kleinere ondernemers die in de overleefstand kwamen:
• Bereik en zichtbaarheid kelderden door het algoritme en een content explosie
• Wantrouwen na peperdure coach trajecten die te weinig opleverden
• Hand op de knip door oproepen om noodpakketten en reserves aan te leggen.

De grotere ondernemers:
• Erkenning en impact vulden het gat van sommigen hun bewijsdrang niet
• De spanning en uitdaging verdwenen; het spel was uitgespeeld
• En met al dat geld kwam de vraag, waarom doe ik eigenlijk niet wat ik wil?

Om eerlijk te zijn heb ik mijzelf altijd moeilijk kunnen vinden in de definitie van vrijheid die in ondernemersland rondging.

Namelijk deze van een volle bankrekening, een palmboom en een blue spirulina smoothie vanuit je hangmat op Bali.

Leuk allemaal natuurlijk.

Maar het soort vrijheid waarvoor ik ondernemer ben geworden, is primair:
de vrije expressie.

Het ongetemd creëren.
Maken wat alleen jij kan maken.

Staan voor waar je in gelooft.
Zelfs als je daar alleen voor staat.

Want je kan misschien op goud zitten,
maar jij bent hier om je roeping te verzilveren.

En AI kan dan misschien alles in het vizier hebben,
maar jij blijft degene met visie.

Dus focus je niet alleen op vrijheid in je financiën,
maar focus je op vrije expressie.

Zodat – waar je ook zit – je doet waarvoor je staat.

Eddy Boom

Eddy Boom is schrijver, filosoof en strateeg. Hij helpt ondernemers niet alleen te ontdekken wat hun positie is, maar ook hoe ze die innemen en op een rake, relevante en rechtdoorzee wijze communiceren, zodat hun kernkwaliteit onvergankelijk neergezet wordt.

Kom in contact

Blijf op de hoogte van de laatste blog posts.

Schrijf je in en ontvang wekelijks een nieuwe post in je inbox.