De tweede is de eerste voor derden.
Aanvankelijk zouden we de Jungfraujoch op gaan. De berg wordt de top van Europa genoemd. Daar was het zo bewolkt dat we een andere berg op besloten te gaan. Na 4 kabelbanen kwamen we aan de top van de Schilthorn. Een berg uitkijk die 500 meter lager is, maar ook nog 3K. Feitelijk is de Jungfrau ook niet de top van Europa. Dat roepen ze graag. De Mont Blanc is bijvoorbeeld hoger…
Als ondernemer willen we ook vaak de top ondernemer zijn. Maar waarom eigenlijk? En voor wie? Vaak is het zelfs verstandiger om niet de eerste te zijn. Bij wielrennen bijvoorbeeld rijdt de tweede in het wiel van de eerste. Zodat hij minder tegenwind krijgt.
Net zoals in de bergen is er altijd wel iemand groter dan jij. Maar de hoogste zijn doet er niet toe. Belangrijk is dat je iets hoger of verder bent dan degene die je helpt. Je hoeft niet beter te zijn dan je concurrent, zolang je maar iets beter bent dan je klant, en beter dan jezelf van een jaar geleden.
Net zoals in topsport leren we vaak niet van de beste maar van de op twee na beste. De beste is vaak niet eens een mentor. En als we groeien, groeien onze mentoren met ons mee, of we vinden iemand op ons niveau. Durf daarom tweede te zijn, zodat je de eerste bent voor derden die de volgende stap willen maken.
Arrivederci,
Eddy
In recreatie ontstaat de creatie.
Jouw waarneming is niet waar, maar wel waardevol.
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde