Als het rijmt, dan is het waar.
De klok sloeg acht uur toen in mijn hele oma wijk de lichten uitgingen. Want – zo stond er in het appje dat wereldwijd rondging – ‘zaten we nog liever in het donker dan dat we gas of olie uit Rusland zouden kopen.’ Dat het licht bij mijn oude buurvrouw wel aan bleef staan kon twee dingen betekenen. Of ze was pro Rusland. Of ze had geen whatsapp. Wie zal het zeggen…
Terwijl ik met links de kaarsen aanstak, gaf ik met rechts nog een stroopwafel aan mijn zus die naast mij zat. Daarna zette ik – voor het eerst in maanden – het acht uur journaal aan.
Met een gepaste hoeveelheid weemoed sloegen we de situatie in het oosten gade. Bijna een half uur aan ongefilterde ellende kwam de toch al duistere huiskamer in. Met de nadruk op bijna. Want, in de laatste twee minuten sloeg de sfeer bij de NOS volledig om.
Het weer.
⛈
Een kloeke presentator blies met zijn weerbericht een frisse wind door mijn huiskamer. En wat bleek? Hij kwam nog met mooi weer ook.
Kon zo’n man ook maar iets fout doen? Bedacht ik me. Zeker na zo’n bewogen bulletin?
Ehm… wel degelijk. Kwam ik achter nadat ik uit verveling ging zoeken op weermannen door de jaren heen.
Wat bleek? In Amerika zijn weermannen met regelmaat met de dood bedreigd, omdat kijkers het niet eens waren met de weersvoorspelling.
Idioot? Niet echt, als je bekijkt hoe ons brein werkt. Ik heb het over het ‘Halo Effect’ wat inhoudt dat we de weerman gelijk stellen aan de weersvoorspelling die hij brengt.
In copywriting generaliseren onze lezers ook. Zo geloven we dat…
• De inhoud van een tekst beter is, wanneer er gekozen is voor intelligente woorden
• Dat een tekst met spelfouten ook geen goede inhoud bevat
En last but not least…
Dat wat er staat ‘waar’ is als de woorden in een zin rijmen.
Blazen jouw teksten een frisse wind over je lezers? Of schiet jij in de ogen van je volgers met hagel?
Salud,
Eddy
Op de rand van de afgrond groeien de mooiste bloemen.
Heeft het leven geen zin? Dan maakt het maar zin.
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde
Zet jij de wereld al op z’n kop met kopregels?
Ontdek in mijn nieuwste ebook ‘Succes met je Slogan’ hoe jij Buitengewoon Binnenkomt met Titels vol Tractie. Met dit boek krijg je:
• Een reis door ‘s werelds slogan geschiedenis
• 7 Slogan tips van grootmeesters
• Een 1 op 1 ontmoeting met Einstein
• De formule voor 3 keer woordwaarde