In deze video ga je aan de slag met de derde officiële P van het Pentagon. Deze P staat voor Position. Kies welk van de twee onderstaande mogelijkheden je uitwerkt, en neem de antwoorden mee naar de volgende sessie.
Voorbeeld van mijn eigen methodiek of model:
A. Vertellen
B. Verwijderen
C. Verwoorden
OPDRACHT WANNEER JE KIEST VOOR EEN METHODIEK OF MODEL:
1. Denk na welke stappen of fasen een klant moet doorlopen om tot het resultaat te komen. Probeer dat proces in drie fasen te vangen. Neem in acht dat deze fasen niet alleen jouw klant, maar ook jou ondersteunen. Jouw model draagt bij aan een zo moeiteloos mogelijke route naar resultaat.
Voorbeeld van mijn drie grootste voordelen:
A. 1 Klantbelofte: Ik communiceer bovengemiddeld kernachtig
B. 10 Kernvragen: Ik vraag 10 keer verder door dan mijn concurrenten
C. 100 Koplopers: Gewerkt met 100 topspelers in jouw industrie
OPDRACHT WANNEER JE KIEST VOOR DRIE USP’S:
Geef meerdere antwoorden op de volgende vragen…
1. Wat is de grootste frustratie die mijn klant bij concurrenten die hetzelfde aanbieden als ik?
2. Wat is de grootste frustratie die mijn klant ervaart bij wat ik aanbiedt?
3. Probeer drie voordelen te kiezen uit de antwoorden van vraag 1 & 2. Het maakt niet uit of de drie beste antwoorden uit ofwel 1 of 2 komen, of uit een mix van die 2.
Algemene tip. Wanneer kies je voor een model, en wanneer voor een lijst met voordelen?
• Je kiest voor een model als je meer vertrouwen en eigenheid wilt uitstralen met je bedrijf.
• Je kiest voor een lijst met voordelen als je jezelf los moet weken van een concurrerende markt.
Tip 1 bij een model of methodiek:
Probeer niets nieuws uit te vinden. Baseer het model op de stappen of focusgebieden die je nu al met je klanten doorloopt.
Tip 1 bij een lijst met voordelen:
Voor je lijst met voordelen is het handig om het verschil te snappen tussen een kenmerk en een voordeel.
• Een kenmerk is bijvoorbeeld kort en krachtig
• Een voordeel daarvan is dat jij daardoor beter begrepen wordt door jouw klant
Tip 2 bij een lijst met voordelen:
• Je kunt een poll maken op bijvoorbeeld Instagram waarin je jouw volgers zelf vraagt wat hun grootste frustraties zijn. Een alternatief is dat je een vragenlijst stuurt naar jouw huidige klanten. Let er wel op dat het je doelgroep is die antwoord geeft.
Succes!
Eddy